vrijdag 16 oktober 2009

Ga na wat uw doelgroep leest!

Wat wordt veel gelezen door de mensen waarvan u graag wilt dat ze solliciteren? Voor een drukker is de regionale krant of een vakblad vaak een doeltreffend medium, maar als u een schoolverlater zoekt is het handig (en goedkoop!) om op het prikbord van een school een advertentie op te hangen.


Wees creatief en probeer ook eens wat anders.
 
Hieronder vindt u een aantal ideeën:


1.De arbeidsmarkt wordt steeds krapper. Veel ondernemers lukt het niet om met uitsluitend adverteren voldoende personeel aan te trekken. Wees creatief en probeer ook eens andere mogelijkheden uit.

2.Stimuleer u eigen medewerkers om nieuwe mensen te werven.

3.Neem contact op met decanen van middelbare scholen en biedt een rondleiding aan.

4.Neem deel aan een banenmarkt (bijvoorbeeld samen met andere ondernemers).

5.Adverteer in schoolkranten, verenigingskranten, krantjes van sportclubs enz. Vaak erg goedkoop. Het levert waarschijnlijk niet veel reacties op, maar als er één goede sollicitant tussen zit, bent u alweer geholpen! En u werkt aan uw naamsbekendheid.

6.Maak een poster en verspreid deze bij CWI's, bibliotheken, gemeenten, sociale diensten, scholen enz.

7.Wanneer er meerdere kandidaten op een vacature solliciteren, vraag dan of u hun gegevens in portefeuille mag bewaren. Zodra u weer een vacature heeft, belt u ze op.

8.Neem contact op met collega-ondernemers. Misschien weten zij iemand.

9.Reclame op uw bedrijfsauto(s): 'Gezocht: nieuwe collega'.

10.Geef uw medewerkers een fietstas cadeau met daarop de tekst: 'Gezocht: nieuwe collega'.

11.Reageer op advertenties waarin mensen een baan zoeken.

12.Bied stagiaires een opleidingsplek. Goede stagiaires kunt u een baan aanbieden.

13.Reclame in de bioscoop, de kabelkrant, openbaar vervoer enz.

14.Werk aan uw naamsbekendheid: verstuur regelmatig een persbericht naar de regionale kranten en huis-aan-huisbladen.

15.Verspreid huis-aan-huis een folder van uw bedrijf.

16.Neem contact op met oud-medewerkers. Misschien zijn ze weer aan een nieuwe stap toe.

17.Stimuleer doorstroming van uw eigen medewerkers. Het is vaak makkelijker om voor lage functies mensen te vinden dan voor functies waarvoor veel opleiding en ervaring vereist is.

18.Ga na wat mogelijke drempels zijn voor nieuwe medewerkers.

19.Hoe bijdetijds bent u als werkgever? Tegenwoordig willen steeds meer medewerkers een parttime baan. Veel mensen zijn op zoek naar een baan waarin ze zich kunnen ontwikkelen. Biedt u die mogelijkheden? Maak er dan reclame voor.

20.Let op de achterdeur! Zorg ervoor dat uw huidige werknemers tevreden zijn.

Geen opmerkingen: