Wanneer u een medewerker wilt werven via een uitzendbureau, informeer dan van tevoren goed hoeveel uur u hem via het uitzendbureau moet inhuren, voordat u hem zelf in dienst mag nemen. Dit kan per uitzendbureau aanzienlijk verschillen. Door een paar telefoontjes kunt u wellicht veel geld besparen.
Voordelen van een uitzendbureau
•U beschikt (meestal) vrij snel over een nieuwe medewerker
•U bespaart zich veel tijd. U hoeft zelf immers niet te werven en selecteren
•Flexibiliteit
•U kunt langer aankijken of u iemand geschikt vindt.
Nadelen van een uitzendbureau
•Niet goedkoop
•U kunt niet zelf de selectie doen (het uitzendbureau selecteert en stuurt
•u meestal maar één medewerker. Als u zelf geworven had, had u wellicht uit meerdere mensen kunnen kiezen)
•Mensen die al een vaste baan hebben, staan meestal niet bij uitzendbureaus ingeschreven. Oftewel: u vist in een kleine vijver.
Wat kost het?
Uitzendbureaus hanteren verschillende marges. Veel bureaus berekenen een marge van 25-35 % boven het bedrijfstarief (= bruto loon plus diverse kosten/reserveringen). Het kan interessant zijn om een aantal uitzendbureaus te bellen en een prijsvergelijking te doen. Wanneer u regelmatig uitzendkrachten inhuurt bij een zelfde bureau, onderhandel dan over de marge.
Tip
Wanneer u eigenlijk op zoek bent naar een vaste kracht, hou er dan rekening mee dat u niet 'zomaar' een uitzendkracht in dienst mag nemen. Informeer daarom altijd bij het uitzendbureau hoeveel dagen u de uitzendkracht moet inhuren voordat u hem mag aannemen. Dit verschilt per uitzendbureau. Bij sommige bureaus is het 3 maanden, bij andere bureaus 500 uur tot 1000 uur. Wanneer u iemand toch eerder in dienst wilt nemen, moet u vaak een afkoopsom betalen. De hoogte van de afkoopsom verschilt enorm per bureau. Het kan interessant zijn om een paar bureaus te bellen en een prijsvergelijking te doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten